Eet je buik maar voor 80 procent vol!

Het geheim van de inwoners van het Japanse eiland Okinawa! Ze bereiken hoge leeftijden, hebben significant minder kans op hart- en vaatziekten, kanker en dementie. Ze eten heel gevarieerd, laag calorisch, grotendeels plantaardig, veel vis, plantaardige vetten, weinig vlees en nauwelijks simpele suiker!

Meer info

bronnen: Gezond leven is sober leven (21-6-2018) – van Gezondheid – RD.nl:  https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/gezond-leven-is-sober-leven-1.1495809


 

Nog meer redenen om zo min mogelijk bewerkte voeding te gebruiken

Een recente muizen studie gepubliceerd in Nature laat zien dat twee E-nummers (E-nummer 466 en E-nummer 433)  de samenstelling van de darmflora kunnen verstoren en de darmbarrière kunnen beschadigen. Met als gevolg een grotere kans op ontstekingsziekten en obesitas (metabool syndroom).

Deze twee E-nummers worden als verdikkingsmiddelen en stabilisators gebruikt en om onder andere de romige textuur van  ijs, pudding en romige sauzen te behouden.

pudding2

Referentie: Chassaing B, Ruth E. Ley RE, Gewirtz AT et al. Dietary emulsifiers impact the mouse gut microbiota promoting colitis and metabolic syndrome. Nature, 2015, 519: 92-96 doi:10.1038/nature14232